Rockbox 3.13 ile Dijital Medya Çalar’ınıza Opus desteği

RockboxlogoRockbox, taşınabilir dijital medya çalarlar için yazılmış bir özgür ve açık kaynak kodlu işletim sistemi. Rockbox’ı barındıran custom firmware cihaza kurulduğunda orijinal işletim sisteminin yanına yerleşiyor (beğenmezseniz açılış sırasında bir tuşa basarak orijinali kullanmaya devam edebiliyorsunuz). Archos, iriver, Apple, ve Sandisk gibi popüler markaların modelleri dahil çok sayıda cihazı destekleyen Rockbox’ı tercih etmek için birçok sebep var. Bunların başında cihazınızın artık firma tarafından güncellenmemesi, veya Rockbox’ın orijinal işletim sistemlerinde bulunmayabilen çok sayıdaki özelliği geliyor. Bu özellikler “Neden Rockbox” başlığı altında sitede listelenmiş. Kanımca bu listenin en ilgi çekicileri şunlar:

  • Özgür codec’ler olan Opus ve FLAC gibi en iyilere ek olarak neredeyse tüm codec’lerin desteklenmesi (Vorbis, AAC, HE-AAC diğer ilgi çekici codec’ler)
  • Şarkılar arasında boşluk bırakmadan çalma anlamına gelen Gapless özelliği. (Birçok albümde şarkılar bu şekilde dinlenmek üzere düzenlenmiş oluyor)
  • Metin dosyası gösterebilme özelliği (Şarkı lyric’lerini göstermek için kullanılabiliyor)

Not: Bazı efsanelerin aksine, “daha iyi ses kalitesi” bu özelliklerden bir tanesi değil. Ses kalitesi değişmeyecektir.

Bir Sandisk Sansa Clip+ sahibi olarak, Rockbox’ın 3.13 versiyonunun çıkması ile ben de Rockbox’a geçmeye karar verdim. Gapless özelliği bir süredir cezbediyordu, bu versiyonla Opus desteğinin de eklenmesi beni ikna etti.

Kurulumu, otomatik kurulum yapan Rockbox Utility ile şu aşamalardan geçerek yaptım:

  1. Cihazın üzerindeki ayarlardan “USB Mode’u” “MSC” olarak ayarladım.
  2. Cihazı USB portuna taktım.
  3. Rockbox Utility’i açtım. Autodetect ile cihazı buldurmayı denediğimde program çöktüğü için Device’ı (Sansa Clip+) ve Mountpoint’ı (cihazın sürücü harfi) el ile seçtim.
  4. Ek font, tema ve oyun seçenekleri ilgimi çekmediği için bunların yanındaki onay işaretlerini kaldırdım.
  5. Install’a tıkladığımda orijinal Sansa firmware’ini talep etti, Sansa’nın forum sitesinden indirip .zip dosyasını açtıktan sonra söz konusu .bin dosyasını Rockbox Utility’e gösterdim.
  6. Rockbox Utility Rockbox 3.13 firmware’ini otomatik olarak indirip kurulumu tamamladı.
  7. Rockbox Utility içinden “Eject” tuşuna bastım.
  8. Cihazı USB portundan çıkardım.
  9. Cihazın ekranında “firmware upgrade in progress” yazısı belirdi ve bir süre sonra “upgrade completed” yazdı ve cihaz kapandı.
  10. Cihazı tekrar açtığımda Rockbox ile açıldı.

Rockbox’ın arabirimi oldukça detaylı ve özellikleri fazla olduğu için başta karışık geldi. Ayrıca bazı tuşların işlevleri de değişmiş oluyor. Ancak kullanım kılavuzuna bir iki baktıktan sonra pek bir zorluk çekmedim. Eğer Rockbox’ın desteklediği bir “mp3 çalar”a sahipseniz gelişmiş özellikleri nedeniyle Rockbox yüklemenizi tavsiye ediyorum.

Bir Yanıt Bırakın

